Programma's

10. Verkeer en Vervoer

Wat zijn de ontwikkelingen?

In 2020 is de herijking van het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan verder voorbereid voor besluitvorming in 2021. Het beleid is geëvalueerd en de projecten uit het uitvoeringsplan GVVP 2017-2021 zijn beoordeeld op basis van de huidige inzichten. Als gevolg van de financiële situatie binnen de gemeente zal een wezenlijk aantal projecten komen te vervallen. Desondanks blijft de focus voor de projecten die gerealiseerd worden op het stimuleren van gebruik van fiets en OV in combinatie met duurzaamheid. De projecten Amersfoortseweg (thema verkeersveiligheid en fietsveiligheid), Traaij (aanpassingen in tunnel voor fietsveiligheid vanwege Vuelta, thema fiets) en oversteekplaatsen Arnhemse Bovenweg (thema verkeersveiligheid) zijn afgerond. Daarnaast is het aantal laadpaalvoorzieningen in de openbare ruimte uitgebreid.

Het onderzoek naar maatregelen op basis van het verkeersstromen onderzoek is in een afrondend stadium en wordt in 2021 ter besluitvorming aangeboden. Primaire doel daarbij is dat het verkeer (zoveel mogelijk) gebruik te laten maken van het primaire- en secundaire wegennet. Op die manier heeft de verkeersveiligheid en leefbaarheid van onze verblijfsgebieden een kans op verbetering ten opzichte van de huidige situatie.

In 2020 is het project rondom station Driebergen-Zeist afgerond. Respect voor de groene omgeving met aandacht voor flora en fauna, veiligheid en comfort voor reizigers en omwonenden hebben zowel in de  ontwerp- als bouwfase voorop gestaan. Duurzaamheid en klimaatbestendigheid kenmerken dit nieuw landgoed station. Een mooi resultaat wat bereikt is door een samenwerking met onder andere gemeente Zeist, Provincie, NS en ProRail. Binnen regio en U10 verband blijven wij ons actief inzetten op een treinbediening die past bij de functionaliteit en allure van dit station.

De rotonde Donderberg in Leersum is verder onderzocht qua mogelijkheden tot een nieuwe (verbeterde) vormgeving. De provincie heeft dit onderzoek uitgevoerd in nauwe samenspraak met de gemeente. Gedacht wordt aan een turbo-rotonde oplossing in combinatie met een ongelijkvloerse fietsverbinding. Ook heeft de provincie teneinde voor de korte termijn de veiligheidssituatie te verbeteren de noordelijke fietsoversteek beveiligd, fietsopstelplaatsen en een zebraoversteek gerealiseerd. Een mooi resultaat als gevolg van interventies door de gemeente en inwoners en betrokkenen uit Leersum.

De planvorming rondom het ongelijkvloers maken van de spoorkruising in Maarsbergen stond in
het licht van de planologische inpassing. Het bestemmingsplan is inmiddels door Provinciale Staten vastgesteld.

Lasten & baten

Bedragen x € 1.000

Lasten

1.138

0,9 %

Baten

20

0,0 %

Deze pagina is gebouwd op 06/18/2021 17:09:43 met de export van 06/18/2021 17:03:00