Paragrafen

Bedrijfsvoering

Inleiding

Om de programma’s in de programmabegroting te realiseren, is een goede bedrijfsvoering nodig.
De gemeente blijft de bedrijfsvoering door ontwikkelen zodat deze te allen tijde past bij een moderne netwerkorganisatie. In deze paragraaf wordt inzicht gegeven in de stand van zaken van, en de beleidsvoornemens voor de bedrijfsvoering voor zover deze nog niet in andere programma’s benoemd zijn.

Het financiële deel van de bedrijfsvoering vindt u in programma 12. Participatie en communicatie vindt u in programma 1. Facilitaire zaken en de ontwikkeling van zaakgericht werken staan beschreven in programma 3. De ontwikkelingen bij informatisering en informatiebeveiliging vindt u in de volgende paragraaf. Deze paragraaf bevat daarom alleen de ontwikkelingen op het gebied van organisatie en personeel.

Covid-19
Het afgelopen jaar was een bijzonder jaar. Een jaar waarin veel medewerkers veel hebben meegemaakt. Medewerkers werden zelf ziek, maakten corona-besmettingen mee in hun omgeving of moesten afscheid nemen van dierbaren. Niet alleen privé, maar ook op  het werk zijn we flink geraakt door de gevolgen van Covid-19. Privé en zakelijk vermengden zich op een bijzondere wijze omdat veel van onze medewerkers volledig vanuit huis dienstverlening/werkzaamheden verleenden. Medewerkers waren beperkt in hun bewegingsvrijheid of om naar kantoor te komen. Ook voor de collega’s die wel in het Cultuurhuis/gemeentekantoor of buiten aan het werk moesten, veranderde er veel. Teams die werden opgesplitst, vrijwel lege kantoren. Voor niemand was het mogelijk het werk zo te doen zoals gewoonlijk.
De enorme impact op de samenleving en daarmee ook op de organisatie heeft onder hoge druk tot veranderingen geleid die op buitengewone wijze zijn opgepakt.

Als organisatie hebben we veel tijd en energie gestoken om de dienstverlening richting de samenleving zo ‘normaal’ als mogelijk te laten doorgaan. Dat gebeurde onder andere met de uitvoering en handhaving van alle corona-maatregelen, met het continueren van de dienstverlening, het opzetten van testlocaties, bij de loketten en bij de vergunningverlening, etc.. De organisatie is verder druk geweest met het op orde krijgen van het 1,5m kantoor en het faciliteren van het thuiswerken, voor deze corona-periode. Vanuit het management en P&O is er veel aandacht gegeven aan medewerkers voor een goede werk-privé balans en het behoudt van de onderlinge verbinding met onze medewerkers.  Ook hebben we maatwerkafspraken gemaakt met medewerkers waarvan de kinderen op werkdagen thuis moesten blijven.

Deze pagina is gebouwd op 06/18/2021 17:09:43 met de export van 06/18/2021 17:03:00