05. Transformatie in het Sociaal Domein

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Speerpunten

Acties

Realisatie

1

In de dorpen voelt iedereen van jong tot
oud zich thuis omdat er ruimte is voor
veilig opgroeien en ontplooien,
ontmoeting, gastvrijheid, meedoen,
omzien naar elkaar en toekomstgericht
wonen.

1.1

(Preventieve) algemene voorzieningen
versterken op het gebied van wonen,
gezondheid, zorg, welzijn en gezinsfinancien.
(pr. 4, 6, 7, 9)

De gemeente gaf de Stichting Sociale Dorpsteams de opdracht de welzijnsfunctie en het jeugd- en jongerenwerk uit te voeren.
De GGD Regio Utrecht bevorderde in opdracht van de gemeente de gezondheid en gelijke kansen voor gezondheid voor inwoners.
De Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI) ondersteunde inwoners op het gebied van werk en inkomen.
De gemeente verstrekte subsidies (programma 5 en 6) aan diverse organisaties die bijdragen aan het versterken van algemene voorzieningen.
Met de woningbouwvereniging maakte de gemeente afspraken over preventie.

1.2

Ontmoeting in de dorpen bevorderen. (pr. 6)

De gemeente gaf de sociaal makelaars  van de Sociale Dorpsteams de opdracht om ontmoeting in dorpen te bevorderen. Daarnaast verleende de gemeente subsidies aan organisaties om ontmoeting te bevorderen. Daar waar activiteiten door Covid-19 niet door konden gaan, ontstonden alternatieven en nieuwe initiatieven.  

1.3

Mantelzorgers ondersteunen. (pr. 6).

Mantelzorgers konden voor informatie, advies en ondersteuningsmogelijkheden terecht bij de Sociale Dorpsteams.
De regionale pilot logeerzorg werd gecontinueerd.
Ondanks Covid-19 organiseerden de Sociale Dorpsteams samen met de gemeente de 'Week van de mantelzorg'.
Veel mantelzorgers vroegen het mantelzorgcompliment aan en enkele mantelzorgers deden een beroep op de financiële tegemoetkoming.

1.4

Vraag en aanbod vrijwilligers bij elkaar brengen
en initiatieven vanuit de dorpen faciliteren.
(pr. 6)

Vraag en aanbod van het vrijwilligerswerk werden op de vacaturebank bij elkaar gebracht. De afdeling Publiekscommunicatie zorgde voor het beheer van de vacaturebank. Er stonden  gemiddeld zo’n 52 vacatures open. De sociaal makelaars boden ondersteuning bij bewonersinitiatieven en adviseerden bewoners en organisaties.

1.5

Zorgen dat alle inwoners onbeperkt mee kunnen
doen (inclusief). (pr. 6)

Door COVID-19  zijn geen nieuwe initiatieven ontstaan. Dat betekent niet dat er geen aandacht voor is. De gemeente staat voortdurend in contact met inwoners en organisaties over zaken als fysieke toegankelijkheid en neemt deel aan digitale bijeenkomsten betreffende inclusief beleid.

1.6

Voldoende woningen bieden voor mensen met
een laag inkomen en/of een specifieke woonbehoefte. (pr. 4)

In de prestatieafspraken met de woningcorporaties werden afspraken vastgelegd over de benodigde (sociale) huurwoningen voor Wonen & Zorg en het huisvesten van kwetsbare mensen (beschermd wonen) ten gevolge van de ambulantisering en extramuralisering. Vanuit het programmaplan Wonen en Zorg realiseerde de gemeente een nieuwe werkwijze, waarbij bij elk principeverzoek voor woningbouw een advies gegeven wordt om ook woningen voor speciale kwetsbare groepen  te stimuleren en te realiseren.

1.7

Voldoende arbeidsplaatsen bevorderen voor
mensen met grotere afstand tot de arbeidsmarkt.

In 2020 richtte de RDWI zich op het verder naar beneden brengen van het klantenbestand. Ondanks Covid-19 is de dienstverlening zo veel mogelijk doorgegaan (al dan niet in digitale vorm). Een grote groep klanten is geactiveerd. Het resterend bestand zijn inwoners met een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt. De inzet op het klantenbestand werd  nader uitgewerkt in strategische kaders.

2

De gemeente voert de regie op passende
ondersteuning.

2.1

Informatie bieden aan inwoners met vragen
over welzijn, wonen, zorg, werk en inkomen.

De gemeente gaf de Stichting Sociale Dorpsteams de opdracht inwoners informatie te bieden. Als gevolg van Covid-19 is een groot beroep gedaan op deze functie van de sociale dorpsteams.

2.2

Tijdig signaleren van vraag naar ondersteuning,
door o.a. nauwe samenwerking met huisartsen,
scholen en lokale maatschappelijke organisaties.

De gemeente continueerde de afspraken met huisartsen en leverde praktijkondersteuners Jeugd GGZ. De gemeente evalueerde de inzet van schoolconsulenten en maakte nieuwe afspraken over de inzet hiervan.

2.3

Ondersteuning bieden aan gezinnen om te
komen tot integrale oplossingen. Licht waar
mogelijk en zwaarder waar nodig.

De gemeente gaf de Sociale Dorpsteams de opdracht ondersteuning te bieden aan gezinnen met vragen rond opvoeding en opgroeien. Zij hebben daarin de opdracht om waar mogelijk lichte (informele) zorg te organiseren en waar nodig snel aanvullende zorg in te schakelen. De gemeente zette daarbij ook in op de samenwerking met huisartsen met een praktijkondersteuner Jeugd-GGZ  (POH-Jeugd) vanuit de Stichting Sociale Dorpsteams. De sociale dorpsteams voerde de opdracht Basishulp uit, om laagdrempelige ondersteuning te bieden aan gezinnen met vragen rond opvoeding en opgroeien.

2.4

Waar nodig gezinnen ondersteunen bij het
realiseren van oplossingen, met oog voor de
veiligheid.

Om de veiligheid binnen de gezinnen te bevorderen werkten de sociale dorpsteams ook in 2020 samen met de SAVE teams van Samen Veilig Midden Nederland (de jeugdbescherming). De pilot ‘SAVE op locatie’ werd uitgevoerd, waarbij een medewerker van SAVE fysiek aanwezig was bij het sociale dorpsteams, om zo tot betere en vooral snellere samenwerking te komen om erger te voorkomen. De pilot was een succes en wordt structureel ingebed in de werkafspraken tussen SAVE en de lokale teams in de regio.

3

De gemeente voorziet waar nodig in
individuele ondersteuning, beschermd
wonen en opvang.

3.1

Bieden van kwalitatief goede
maatwerkondersteuning, vraaggericht, met
zoveel mogelijk keuzevrijheid voor inwoners en
zo min mogelijk administratieve lasten.

De gemeente organiseerde de toegang tot de kwalitatief goede maatwerkondersteuning via de Stichting Sociale Dorpsteams.
De gemeente continueerde de regionale raamovereenkomsten met aanbieders Wmo en Jeugdhulp op regionaal niveau zodat onze inwoners keuze hebben tussen meerdere zorgaanbieders, naast de mogelijkheid om zorg in te zetten via een persoonsgebonden budget (PGB). De gemeenten in de regio Zuidoost Utrecht (ZOU) startten een nieuw inkooptraject in de regio. Voor jeugdzorg met verblijf selecteerde de regio vijf aanbieders met een taakgerichte financiering, voor zoveel mogelijk professionele vrijheid en zo min mogelijk administratieve lasten.
Onze gemeente gaf de GGD regio Utrecht opdracht om namens de regio-gemeenten toezicht uit te voeren op de Wmo-zorgaanbieders.

3.2

Beschermd wonen en maatschappelijke opvang
bieden.

De centrumgemeente Utrecht voerde voor onze gemeente Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang uit.  

3.3

Werkzoekenden begeleiden naar betaald en
onbetaald werk.

Vanuit de Regionale Dienst Werk en Inkomen (RWDI) richtte het Team activering zich op het laten participeren van klanten met een afstand tot de arbeidsmarkt. Aanvullend hierop werd een aantal klanten intensief begeleid naar participatie of werk in het project De Verleiding. Eind 2020 werd bekend dat 70% van de begeleide inwoners structureel is gaan participeren aan de samenleving.

3.4

Inkomensondersteuning bieden.

De Regionale Dienst Werk en Inkomen (RWDI) voerde de inkomensondersteuning en de inkomens ondersteunende regelingen uit. Onderdeel hiervan zijn de participatieregeling en de collectieve aanvullende zorgverzekering. De regeling (extra) hoge zorgkosten en ruggensteun worden door de Sociale Dorpsteams uitgevoerd.

3.5

Ondersteuning bij schulden bieden .

Intensieve schuldhulpverlening is belegd bij de RDWI. Daarnaast organiseerde de Stichting Sociale Dorpsteams 'Grip op Geldzaken' in diverse dorpen. Dit is een laagdrempelig inlooppunt voor inwoners met geldproblemen. Wekelijks maakten tientallen inwoners hiervan gebruik. Vanuit dit initiatief startte de gemeente samen met ketenpartners een pilot vroegsignalering. De gemeente subsidieerde (vrijwilligers)organisatie, waaronder Sociaal Raadslieden, Humanitas en Schuldhulpmaatje om inwoners bij de thuisadministratie en/of schulden te ondersteunen.

Verbonden partijen in dit programma

Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI)
Stichting Sociale Dorpsteams Utrechtse Heuvelrug
BIGA Groep BV

Deze pagina is gebouwd op 06/18/2021 17:09:43 met de export van 06/18/2021 17:03:00